Planiranje trudnoće

Idealno je ući u trudnoću planirano i pripremljeno, iako se oko polovice trudnoća u današnje vrijeme još uvijek dogode neplanirano. Vrijeme prije trudnoće, kada se ona počinje planirati, idealno je za optimalno se pripremiti. Planiranje trudnoće nije i ne treba biti veliki stres i opterećenje, ali i za zdrave žene postoji nekoliko sitnica na koje je dobro obratiti pažnju prije nego se trudnoća dogodi.

U vrijeme kada počnete i teoretski razmišljati o planiranju trudnoće recite to svojem ginekologu i zajedno se na temelju vaših osobnih i obiteljskih zdravstvenih podataka, ginekološke povijesti bolesti, uvida u lijekove koje možda uzimate te pregleda optimalno pripremite za trudnoću.

Jedna od važnijih komponenti koju treba početi uzimati na vrijeme je FOLNA KISELINA.
Folna kiselina je vitamin B9 važan za sintezu DNA. Namirnice bogate folnim kieslinom su grahorice (grah, grašak, leća), brokula, špinat, orašasti plodovi kao bademi, lješnjaci, orasi, kikiriki; šparoge, avokado i jaja.

Folna kiselina

Nedostatak folne kiseline na početku trudnoće kada se razvijaju organski sustavi može dovesti do oštećenja u razvoju neuralne cijeve ploda, odnosno do oštećenja razvoja mozga ili pojave spine bifide (otvorenih ledja i izložene krelješničke moždine). Preporuka je da sve žene reproduktivne dobi koje planiraju trudnoću uzimaju dodatak folne kiseline od 400ug barem 3 mjeseca prije trudnoće i dalje kroz cijelu trudnoću. Folna kiselina u preporučenoj dozi je i sastavni dio kombinacije preparata vitamina za trudnice. Budući da je velik dio trudnoća neplaniran, preporuka je da sve žene koje su u reproduktivnoj dobi, a ne koriste neki oblik sigurne kontracepcije također uzimaju nadomjestak folne kiseline. Naime, organski sustavi za čiji razvoj je važna folna kislelina razvijaju se jako rano u trudnoći, prije nego se trudnoća utvrdi urinskim testom za trudnoću nakon izostanka očekivane menstruacije. Započinjanje uzimanja folne kiseline nakon pozitivnog urinskog testa zaprvo je prekasno za razvoj tih sustava.

Uzimanje folne kiseline prije i na početku trudnoće smanjuju razvoj spomenutih teških oštećenja ploda za oko 70%.
Neki lijekovi poput npr. oralnih kontracepcijskih tableta mogu smanjiti razine folne kiseline, tako da se ženama koje planiraju prekinuti uzimanje kontracepcije i planirati trudnoću preporuča nekoliko mjeseci prije prekida uzimanja tableta početi uzimati nadomjestke folne kiseline.

Oralna kontracepcija

Određena stanja poput uzimanja određenih lijekova (npr. nekih lijekova protiv epilepsije), određenih bolesti ili postojanja djece koja su imale određene poremećaja razvoja zahtijevaju i uzimanje veće doze folne kiseline. Upravo zbog toga pogotovo za žene koje imaju nekakve kronične bolesti ili uzimaju lijekove važno prije trudnoće o tome porazgovarati s liječnikom i vidjeti jesu li potrebne kakve promjene prije ostvarenja trudnoće.

SAVJETOVANJE I I PLANIRANJE TRUDNOĆE TRUDNICA S OTPRIJE POSTOJEĆIM BOLESTIMA

Idealno je već kod planiranja trudnoće, a najkasnije kod prve kontrole u trudnoći obavijestiti liječnika o postojećim bolestima i lijekovima koje žena uzima.

Trudnica

Mnoge komplikacije mogu se izbjeći ukoliko žena u trudnoću ulazi u optimalnim uvjetima postojeće bolesti i s terapijom prilagođenoj trudnoći. Bolesti poput povišenog krvnog tlaka, pretjerane tjelesne težine, dijabetesa, bolesti srca, epilepsije, astme, bolesti bubrega, imunoloških bolesti, problema s grušanjem krvi, nasljednih bolesti, endokrinoloških bolesti poput poremećaja funkcije štitne žlijezde su stanja koja se mogu mijenjati i zakomplicirati u trudnoći.

Neka stanja poput teške kronične srčane ili bubrežne bolesti mogu i ozbiljno ugroziti zdravlje trudnice te je u takvim slučajevima potrebno prije trudnoće procijeniti rizike i optimirati zdravstveno stanje.

Trudnoću koja je komplicirana još nekom kroničnom bolesti paralelno prate i nadgledaju liječnici različitih specijalnosti. Interdisciplinarni pristup važan je za optimalno napredovanje trudnoće te za zdravlje trudnice i ploda.

Nisu svi lijekovi pogodni za uzimanje u trudnoći, a neki mogu dovesti i do ozbiljnih poremećaja u razvoju ploda. Trudnice koje boluju od kroničnih bolesti i uzimaju lijekove trebale bi se prije trudnoće posavjetovati i sa svojim liječnikom koji ih liječi od primarne bolesti i s ginekologom te ako je potrebno promijeniti lijekove na one koje se mogu uzimati u trudnoći ili prilagoditi dozu lijeka.

PREHRANA U TRUDNOĆI